9 Ara 2011

Madde 26: En Az 5 Woody Allen Filmi İzle

Bu maddenin ilk ayağı şu linkte. Şimdi kalan üç filmden bahsedeceğim. Aslında W. Allen'a çok fazla hayranlığım yok. Kimi zaman "Dostum sorunlu musun" diyesim geliyor filmlerini izlerken. Takındığı birçok halden de sinir oluyorum. Ama filmlerini seviyorum. Garip bir bağ hissediyorum. Sanırım bunun nedeni bazı noktalarda aynı frekansı yakalayabildiğimden. Belki de... Bunları daha sonra başka bir postta bahsederim. Çok gevelemeden filmlere geçmek istiyorum.

Love And Death 

Filmde Allen'a başrollerde eşlik eden Diane Keaton'ı bu sefer Çarlık Rusya'sında yaşarken görüyoruz. Napolyon Rusya'ya karşı savaş açmıştır. Bunun üzerine Ruslar savaşa gitmek üzere toplanır. Boris (Allen) ise savaş karşıtı olmakla bilikte korkaktır da. Yalnız savaşa gitmek için zorlanır. Ruslar Savaşı kaybeder. Bunun üzerine sevdiği kadın ile birlikte Napolyon'u öldürmek üzere yola koyulurlar. 

Bol bol Rus Edebiyatına komik göndermelerle karşılaşırız. Her zaman ki gibi Allen güldürürken bizleri düşünmeyi sevk etmeyi unutmaz. Aşk, ilişkiler, yaşam ve sonrası hakkında can alıcı noktalara değinir. Zaten adın da anlaşılır. Azrail'le karşılaşsam nasıl muhabbet çeviririm diye bu filmden sonra kendime sordum. Halen daha düşünüyorum. Sanırım o vakit pek gevezeliğe vakit olmayacaktır. İlginç nokta Azrail'i hep siyah pelerin ya da örtü altında bildik. Ama filmde beyaz idi. Bu tarz detaylarla Allen'ın anlatmak istediği ya da anlamaya çalıştığı ölüm sonrası tahminlerini çözebiliriz. Ayrıca Chaplin göndermesi de gözümden kaçmadı. Ve tabi Bergman, Eisenstein... 
Aşk acı çekmektir. Acı çekmemek için insan aşık olmamalı. Ama aşık olmadığın için de acı çekersin. Yani, aşık olmak acı çekmektir. Ama aşık olmamak da acı çekmektir. Acı, acı çekmektir. Aşık olunca mutlu olursun. Acı çekince mutlu olursun ama acı çekmek insanı mutsuz eder. Bu durumda mutsuz olmak için insan sevmeli ya da acı çekmek için sevmeli ya da çok fazla mutluluktan acı çekmeli. Umarım beni anlıyorsundur.
IMDB puan: 7.7
Yönetmeni: Woddy Allen
Yılı: 1975
Türü: Komedi, Savaş

Sleeper 

Miles 1973 yılında vejetaryen restoranın sahibidir. Yıl ise şimdi 2173tür. Ülser hastalığı için Ameliyat sonrası hata sonras uykuya yatırılan Miles 200 yıl sonra bir gurup bilim adamı tarafından uyandırılır. Ve tabi hiçbir şey eskisi gibi değildir. Atom bombası sonucu Abd yok olmuştur. Yönetim bir diktatörün elindedir. Miles uyanmıştır, kimliksizdir. Hiçbir yerde kaydı yoktur. Bu yüzden bazı şeyleri değiştirmek için Marksist bir yönetim kurmak isteyen direnişçiler için bundan iyi kişi olamaz. Woody gene eğlenceli bir komedi yapmış. Bu sefer de devlet yapılarına dokundurmuş. 

Bu arada sleeper'ın şöyle bir anlamı varmış. Bana ilginç geldi; paylaşmak istedim bu yüzden:
Abd'de terörist saldırı planı olan, lakin zamanı gelene dek halkın arasında normal bir hayat sürdüren kişileri nitelemek için kullanılan kelime.

IMDB puanı: 7.3
Yönetmeni: Woody Allen
Yılı: 1973, USA
Türü: Bilim kurgu, Komedi

Manhattan

Bir Merly Streep hayranı olarak bu filmde Allen ve Keaton eşlik ettiğini görünce ayrı bir mutlu oldum. Ayrıca inanılmaz güzel bir kadın gençken. Çok fazla ön planda olmasa da. Gençken ve uzun sarı saçlıyken görmek doyumsuzdu. Gerçi kadın yaşlıyken bile güzel. 

Hikaye aslında tipik NewYork'un içinde yaşayan entelektüellerin tatminsizlikleri. Aslın Allen'ın tüm filmleri kendi ve düşünceleri ile ilgili olduğunu düşünüyorum. Sırf kafasındaki soruların cevaplarını bulmak için aslında benzer noktalarda filmler çekmiş. Ve bu tatminsizlikler de onun bir parçası. İşinden istifa etmiştir. Eski karısı Lezbiyen bir ilişki yaşamaktadır ve kendisinin onyedi yaşında bir sevgilisi vardır. Kendisi ise kırklı yaşlardadır.  Burada biraz daha kadınlarla olan ilişkilerindeki hazza tam olarak ulaşamamasını görüyoruz. Yürümemiş bir evlilik ve arından eski eşin farklı bir cinse yönelmesi, kültürsüz gördüğü çok genç bir kız arkadaş ve günün modernitesi içinde yozlaşmış başka bir kadın. Bu döngüler içinde Allen mutsuzluğuna cevaplar aramaktadır.

Aslında Annie Hall devamı gibi. Birbirine benziyor  filmler. Tabi kurgular ve diyaloglar farklı. Lakin Manhattan siyah beyaz bir filmdir. İşte tipik nevrotik tiplemeleri...

IMDB puanı: 8.1
Yönetmeni: Woody Allen
Yılı: 1979, USA
Türü: Romantik, Komedi, Drama

Yorum Gönder