15 Tem 2010

Jacques Derrida

Jacques Derrida... Ne çok kelimelerle oynayarak bir şeyler yazabilirim size ne de bu adam hakkında google araştırması dışında bir bilgi verebilirim. Bu adamı sözüne ve tavsiyelerine çok güvendiğim N.'nin muhabbetleri üzerine tanıdım. Ve kitapçıda resimde gördüğünüz kitabı görünce alıp bir okumak istedim. Merak da uyandırmıştı çünkü. Aslında bu kitap için öncelikle; gidip Jacques Derrida'nın kendi fikirlerini açıkladığı normal kitaplarını okumak gerek. Çünkü bu kitap Elisabeth Roudinesco ile konuşmalar üzerine olan soru cevap şeklinde yazılmış. Elisabeth'in Derrida'ya yönelttiği sorular 9 konu şeklinde sorulmuş. Derrida'nın fikirlerini okuyup anlamaya çalışmaktan sonra bu sorularlı incelemek daha güzel bir sıra olacağını düşünüyorum, Derrida'nın kendi fikirlerini anlamak açısından. Ama ben doğrudan bu kitaptan başlamıştım. Başta biraz ne diyor falan diye düşündüm. Tabi yapısökümü üzerine hiçbir şey bilmeyince doğal olarak kalıyorsun kitapla baş başa ama okudukça ve biraz araştırdıkça taşlar oturuyor yerine.

Bu adamla karşılaştıktan sonra kelimelere bakışım değişti gerçekten. Sadece düz hesap bakarak okuyamaz oldum. Ve kendimi vererek yazdığım yazılarda bazen kelimeleri yerleştirirken "Acaba doğru bir şey mi yapıyorum?" diye soruyorum. Bu adam hakkında, bu kitap dışında ve N.'nin anlattıkları dışında hiçbir şey yok kafamda ama kelimelere bakışımı değiştirdi gerçekten. Artı bu kitabı da sıkılmadan ve ilgiyle okudum. Anlamaya başlayınca hiç de zor bir yanı yok diyorsunuz. Ve kitabın bir diğer güzel yanı da birçok güncel olayı -en azından benim ilgilimi çeken olayları- ele alarak onlar üzerinde sohbet yapmalarıydı. Bu başlıkları sıralamak istiyorum:
  1. Mirasını Seçmek
  2. Ayrım Politikaları 
  3. Düzensiz Aileler 
  4. Önceden Bilinmeyen Özgürlük 
  5. Hayvanlara Karşı Şiddet 
  6. Devrimin Ruhu 
  7. Gelecekteki Yahudi Düşmanlığı Üzerine 
  8. Ölüm Cezaları 
  9. Psikanalize Övgü 
Derrida üzerine makaleler için şuradan ve buradan lütfen... Derrida hakkında bundan sonra farklı şeyler okuyacağım kesin. Okunması gerek diye düşünüyorum. Ama şu an söyleyeceklerim bu kadar. Kitapla ilgili son olarak arka kapağını paylaşarak son vereyim.
"Bu söyleşi felsefe olarak türün klasik tanımına ve genel olarak insanlık durumlarına yanıt veriyor: Mantığı asla birleşmeden kesişen ve çatışmadan birbirini yanıtlayan iki söylem boyunca inşa edilen bir ilişki bu.Farklılıklar, ortalık noktaları , birinin öteki tarafından ortaya çıkarılması, sürprizler, sorular; kısacası, bir tür suç ortaklığı. Söyleşi dokuz izlek üzerinden yürümüş.Bunlardan her biri, çağımızın karşısına çıkan büyük sorulardan birinin ya da birçoğunun odak noktası gibi.Felsefesi, tarihsel, yazınsal, politik, Psikanalitik birçok yaklaşımın birbirine karıştığı düşünsel bir süreç… İlk bölümde , 1970’li yılların entelektüel miras sorunu üzerinde duruluyor.İkinci bölümde, Atlantik'in her iki yanındaki değişik adetler, farklılık kavramı (cinsel,ırksal,kültürel…) inceleniyor. Üçüncü bölümde, batıl ailenin Dönüşen sorunları işleniyor. Dördüncü bölüm oldukça ilginç, insan özgürlüğü üzerinde bir düşünme sürecini içeriyor. Beşinci bölümde, hayvan hakları ve insanın onlara karşı ödevleri konu edilirken, altıncı bölümde komünizmin başarısızlığının ardından “devrim” anlayışı sorgulanıyor.Son iki bölümden biri ölüm cezasının güncelliğini ve onun yürürlükten kalkması gerekliliğini, öteki de bugünkü ve gelecekteki bir Yahudi düşmanlığının modern biçimlerine ayrılmış. Derrida’nın felsefi yaklaşımlarının ve düşünsel birikiminin kompakt bir sunumu…"
Dostluklar...
Yorum Gönder